Ontdek hoe onze SEO-hefboomstrategie de omzet met 250% verhoogde voor Greenfield Fashions
/assets/employees/zarah_wedigify.jpg | Wedigify

E-mailmarketing constultant

Maar hoe zet je social media succesvol in voor jouw bedrijf, wij helpen je op weg!

Social media kan in iedere digitale marketingstrategie niet meer ontbreken. Of je social media nu inzet om consumenten te bereiken of juist B2B klanten, het is een effectief middel om jouw doelgroep te benaderen. Naast SEA en SEO kan een goede social media strategie voor meer verkeer, meer conversies en meer naamsbekendheid zorgen. Dat klinkt goed toch? Maar hoe zet je social media succesvol in voor jouw bedrijf, wij helpen je op weg!

Analyseer je doelgroep

De allereerste stap is om je te verdiepen in jouw doelgroep. Wie is je doelgroep, wat is de leeftijd, wat zijn de interesses en op welke social media platformen bevinden zij zich. Waar op zakelijk vlak veel gebruikers zich op LinkedIn bevinden, zul je een jongere doelgroep eerder bereiken op TikTok, Instagram of Snapchat. Met behulp van tools als Google Analytics kun je onder andere achterhalen wat de leeftijdsrange van jouw websitebezoekers zijn. Heb je jouw doelgroep duidelijk voor ogen? Dan kun je de juiste social media platformen gaan inzetten.

Haak aan bij trends

Social media gaat inmiddels alweer een tijd mee en dat betekent ook dat er bepaalde trends binnen deze platformen ontstaan. Zo zien we ontwikkelingen op het gebied van type content, algoritmes en een verschuiving in het gebruik van platforms. Video content zoals Instagram Reels en TikTok zijn op dit moment ontzettend populair. Het social media platform TikTok maakte afgelopen jaar de grootste groei door ten opzichte van alle andere social media platforms. Maar ook Instagram groeit nog steeds, net als YouTube en Pinterest. Real time content zoals live video’s via Instagram en TikTok worden op dit moment veel ingezet om een doelgroep op een persoonlijke manier te bereiken. Ook de kwaliteit en relevantie van content speelt steeds meer een grotere rol. Gebruikers zijn kritischer op wat ze zien en op commerciële samenwerkingen. Er wordt dan ook veel waarde gehecht aan merkechtheid en transparantie.

Maak gebruik van communities

Ook zien we dit jaar meer communities ontstaan. Dit zijn gemeenschappelijke groepen op bijvoorbeeld Facebook. Communities zijn perfect om een fanbase op te bouwen en jouw doelgroep op één plek te verzamelen. Niet alleen is de kans veel groter dat ze alle updates van jouw bedrijf meekrijgen, het is ook manier om engagement met je doelgroep op te bouwen. Ook content creators en influencers zetten communities steeds vaker in, zij bieden bijvoorbeeld exclusieve content aan in ruil voor geld. Een community kan dus een belangrijke rol spelen als verdienmodel voor jouw bedrijf.

Social selling

Een andere manier om social media succesvol in te zetten voor je bedrijf, is social selling. Naast dat social media zorgt voor naamsbekendheid en branding, lijkt ook het koopgedrag van gebruikers toe te nemen door middel van social selling. Via onder andere Instagram Shopping kun je jouw producten aanbieden en kunnen gebruikers hun aankoop binnen de app voltooien. Een extra kanaal dus voor conversie. Ook Pinterest is een goed voorbeeld van een veelgebruikt social selling kanaal.

Social media integreren met SEO, e-mailmarketing en jouw website

Naast dat er verkeer komt vanuit social media naar jouw website, kun je ook verkeer genereren vanaf jouw website of e-mails richting social media. Zo kun je na het plaatsen van een bestelling op jouw website, de gebruiker attenderen op de social media kanalen of in blogs verwijzen naar Instagram of TikTok. Ook via e-mailmarketing kun je verwijzen naar social media door bijvoorbeeld Instagram posts te delen met inspiratie. De algehele contentstrategie komt op deze manier samen.

Social advertising voor meer bereik

Ook social advertising blijft een belangrijke rol spelen in digitale marketingstrategieën. Het is een snelle manier om meer volgers en merkbekendheid op te bouwen en daarnaast biedt het interessante retargeting mogelijkheden, die voor conversies kunnen zorgen. Ook biedt het net even wat meer data over je doelgroep, dan enkel organische posts. Uiteraard geldt hierbij wel, dat je zowel organisch zichtbaar wilt zijn als via de ads.

Social media inzetten voor jouw bedrijf?

Start vandaag nog met het inzetten van social media voor jouw bedrijf. Een succesvolle social media strategie ontstaat namelijk niet binnen één dag en ons advies is om vooral te beginnen en te testen. Zo leer je jouw doelgroep het beste kennen. Toch hulp nodig bij het opzetten van een relevante social media strategie? Stuur vrijblijvend een berichtje, wij helpen je graag op weg!

Ga terug naar overzicht

Laten we kennismaken.

Ontdek in een vrijblijvend gesprek hoe we samen jouw e-commerce ambities kunnen realiseren.