/assets/employees/patrick_wedigify.jpg | Wedigify

SEO-consultant

Zo zet je Google Search Console in om SEO te verbeteren

Maak jij al gebruik van Google Search Console? Deze gratis Google tool is een absolute musthave voor elke SEO- of online marketing specialist. Benieuwd hoe jij Search Console in zet voor SEO en welke interessante informatie je uit deze tool kan halen? Lees dan snel verder! (Leestijd 8 min.)

Wat is Google Search Console en hoe werkt het?

Met Search Console krijg je inzage in de prestaties van je pagina’s en gerelateerde zoekopdrachten. Aan de hand van deze data kun je bepalen welke pagina’s je gaat optimaliseren en voor welke zoekwoorden. Verder kun je in de tool ook technische problemen opsporen en controleren of al je pagina’s goed worden geïndexeerd door Google. Onmisbare informatie dus als je je bezighoudt met zoekmachine optimalisatie.

Prestatierapporten van zoekopdrachten

Met het prestatierapport van Google Search Console krijg je een overzicht van alle zoekopdrachten waarvoor je website vertoond is. Voor al deze zoektermen zie je het aantal klikken, vertoningen, gemiddelde positie en het doorklikpercentage (CTR). Het doorklikpercentage geeft de verhouding weer van het aantal gebruikers dat in de zoekmachine jouw website ziet en het aantal gebruikers die ook daadwerkelijk naar de website doorklikt. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de positie van jouw pagina in Google hoog is, maar dat de CTR aan de lage kant is. In dat geval zou je de meta-title en meta-description bijvoorbeeld kunnen optimaliseren door USP’s toe te voegen. Naast de prestaties van zoekopdrachten, kun je ook de prestaties van pagina’s op dezelfde manier bekijken. Als je op een specifieke pagina klikt, krijg je een lijstje van de zoektermen waarvoor deze pagina gevonden is.

Ook interessant, in het rapport kun je verschillende periodes selecteren en met elkaar vergelijken. Daarnaast kun je ook filteren op zoekopmaak, apparaat, land, pagina of zoekopdracht. Met het filter zoekopdracht kun je bijvoorbeeld non-branded en branded verkeer inzichtelijk maken. Je kunt dan de naam van je bedrijf of merk uitsluiten of juist opnemen in de resultaten. Er is dus een hoop mogelijk om data inzichtelijk te krijgen en hieruit interessante input te halen voor SEO.

Welke SEO pagina’s optimaliseren

Aan de hand van de data uit het prestatierapport heb je nu inzichtelijk welke pagina’s optimalisatie nodig hebben. Door te kijken naar de positie, clicks en CTR kun je bepalen welke pagina’s het meeste prio hebben. Bevinden je pagina’s op een gemiddelde positie tussen 10 en 13? Dat zijn de pagina’s die zich nu op de grens van de eerste en tweede pagina bevinden in Google. Door deze pagina’s aan te pakken kun je dus flink omhoogschieten en een mooie positie pakken in de top 5. Natuurlijk kun je ook het streven hebben om pagina’s van positie 5 naar positie 1 te krijgen.

Bekijk ook goed welke zoekwoorden je in de lijst ziet staan. Staan er zoekwoorden bij waarvoor je nu nog geen specifieke pagina hebt? Het kan een groot verschil maken door een goede landingspagina te maken voor het betreffende zoekwoord.

Het kan ook voorkomen dat ná optimalisatie van een pagina, de positie maar niet wil stijgen. Filter dan op het exacte zoekwoord en bekijk de gerelateerde pagina’s die voor deze zoekopdracht verschijnen. Zie je meerdere pagina’s met een vergelijkbaar aantal vertoningen? Dat is een teken dat je met jouw eigen pagina’s voor hetzelfde zoekwoord concurreert. Voeg deze pagina’s dan samen, zodat Google de meeste relevante pagina volgt. Je kunt er ook voor kiezen om de ene pagina niet te laten indexeren of een canonical te plaatsen.

En ben je benieuwd hoe jouw pagina het doet tussen de afbeeldingresultaten in plaats van de web resultaten? In het prestatierapport kun je filteren op verschillende zoektypes, waaronder afbeeldingen, videobestanden en nieuws. Het filter staat standaard op web.

Indexering van pagina’s controleren

Naast de interessante prestatierapporten is Google Search Console ook een handige tool om de indexering van je pagina’s te checken. Waarom? Het kan zo zijn dat je pagina’s (nog) niet worden geïndexeerd door Google. Dan kan je nog zo’n goede content schrijven, je pagina zal dan niet in de zoekresultaten verschijnen. Check daarom altijd bij het optimaliseren of je pagina wordt geïndexeerd. Tip: heb je een pagina gewijzigd? Klik dan opnieuw op indexering aanvragen. Op deze manier wordt de wijziging sneller ‘gezien door Google.

Sitemap indienen

Naast de indexering kun je in Google Search Console ook de sitemap van je website indienen. Met een sitemap laat je aan Google weten uit welke pagina’s je website is opgebouwd. Zodra je een sitemap in Search Console hebt ingediend kun je zien of alle pagina’s worden gecrawled. In het dekking rapport vind je alle details over de ingediende pagina’s maar ook al andere pagina’s die bekend zijn bij Googlebot. Zo kun je achterhalen of alle pagina’s die je graag geïndexeerd wil hebben ook daadwerkelijk worden geïndexeerd. Of zijn er pagina’s de geïndexeerd worden die je liever niet geïndexeerd wilt hebben? In het dekking rapport vind je al deze informatie terug.

Deze functionaliteiten van Search Console wil je ook niet missen

  • Gebruikservaring van je website is voor Google een belangrijke pijler. In Search Console vind je onder ‘functionaliteit’ diverse rapporten met betrekking tot de site-vitaliteit, gebruiksgemak op mobiel en de paginafunctionaliteit. Aan de hand hiervan kun je je website optimaliseren met als resultaat een ‘gezonde’ website die hoger rankt in Google.
  • Structured data toegevoegd aan je website? Dan kun je in het rapport optimalisaties zien welke resultaten Google heeft gevonden en hoe ze worden getoond.
  • Benieuwd naar de interne linkstructuur of backlinks? In het rapport links vind je een overzicht van alle interne en externe links.
  • Nieuwe domeinnaam? Onder instellingen geef je jouw nieuwe adres door. Dit zorgt ervoor dat jouw nieuwe domein sneller wordt geïndexeerd en het voor Google duidelijk is dat jouw site is verplaatst naar het nieuwe adres.

Search Console inzetten voor jouw bedrijf

Jouw website laten stijgen in de zoekresultaten? Dan is Google Search Console wat mij betreft een onmisbare tool. Een bron van relevante informatie die je niet wilt missen en zeker de moeite waard is om regelmatig erbij te pakken. Google Search Console is gratis, dus ook voor beginnende online ondernemers een mooie bruikbare tool. Via de mail word je op de hoogte gehouden van je rapporten. Ook handig, je kunt Search Console koppelen met Google Analytics. Zo heb je alle data op één plek. Het aanmelden voor Search Console is vrij eenvoudig. Je kunt in een paar stappen je website koppelen met Search Console door middel van verschillende verificatie opties zoals een HTML bestand uploaden, HTML tag toevoegen, DNS-configuratie, Google Analytics trackingcode of Tag Manager gebruiken.

Stuur een berichtje als we je kunnen helpen bij het opzetten van Search Console of de vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachine.

Ga terug naar overzicht

Laten we kennismaken.

Ontdek in een vrijblijvend gesprek hoe we samen jouw e-commerce ambities kunnen realiseren.