Ontdek hoe onze SEO-hefboomstrategie de omzet met 250% verhoogde voor Greenfield Fashions
/assets/employees/zarah_wedigify.jpg | Wedigify

E-mailmarketing constultant

Onmisbare automated e-mail flows voor je webshop

Maak jij al gebruik van automated e-mail flows? Met geautomatiseerd e-mail flows kun je jouw doelgroep nog persoonlijker benaderen. Een e-mail flow is een reeks van e-mails die op basis van het gedrag van gebruikers wordt verzonden. Wij hebben vijf automated e-mail flows die onmisbaar zijn voor je webshop op een rijtje gezet.
**1. Welkomstmail flow**

Een welkomstflow is ideaal om nieuwe en potentiële klanten jouw merk of bedrijf beter te leren kennen. Door middel van een e-mail pop-up of opt-in op jouw website, kan men zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Zodra ze dit hebben gedaan, wordt de e-mail flow geactiveerd. Deze flow kan bestaan uit 3 tot 4 e-mails. Bijvoorbeeld: in mail 1 bedank je de gebruiker voor de inschrijving, in mail 2 vertel je over de nieuwe collectie, in mail 3 over duurzaamheid en social media en mail 4 over de bestsellers. Om een aankoop te stimuleren, zou je in deze e-mailreeks ook een kortingscode kunnen meegeven.

**2. Abandoned cart**

Het verlaten van het winkelmandje is de ultieme trigger om een automated e-mail flow campagne in te zetten. Op deze manier kun je de gebruiker die afhaakte, opnieuw herinneren aan het ‘verlaten winkelmandje’ en overhalen om alsnog een aankoop te doen. Deze e-mail flow zou je kunnen opdelen in twee mails. De eerste mail is een herinnering aan de producten in het winkelmandje en de tweede mail zou je na enkele dagen kunnen sturen ter herinnering. Ook hierbij zou je in de laatste e-mail een kortingscode kunnen aanbieden om de gebruiker alsnog te stimuleren tot aankoop.

**3. Win-back email flow**

Een andere onmisbare e-mail flow, is de win-back flow. Met deze flow speel je in op het koopgedrag van je klanten. Belangrijk hierbij is dat je weet hoeveel tijd er gemiddeld zit tussen twee aankopen van een klant. Is dit bijvoorbeeld twee maanden en heeft men nog geen nieuwe aankoop gedaan? Stuur ze dan na deze periode opnieuw een e-mail. In deze flows worden vaak onderwerpregels gebruikt als ‘We missen je’ of ‘Kom terug en ontvang 10% korting’.

**4. Cross-selling e-mails**

Wellicht ben jij al bekend met de cross-selling techniek. Het aanbieden van gerelateerde producten in het winkelmandje of op de productpagina is een manier, maar wist je ook dat je jouw e-mail flow hiervoor effectief kan inzetten? Stel een gebruiker koopt een specifiek product, dan kun je als flow instellen om deze gebruiker na een aantal dagen of weken te benaderen met gerelateerde producten. Bijvoorbeeld: ‘Maak je outfit compleet met deze accessoires’ of ‘Mis deze onderhoudsproducten niet’.

**5. First-time customer bounce back**

Deze e-mailflow is om je nieuwe klant te bedanken voor zijn of haar eerste aankoop. Het is eigenlijk een hele eenvoudige manier om jouw klant te benaderen en tevens opnieuw aan te sporen tot een volgende aankoop. Dit zou je kunnen doen door een 10% kortingscode voor een volgende aankoop of een welkomskortingscode voor vrienden of familie.

Automated e-mail flows succesvol inzetten

Kan jij niet wachten om deze automated e-mail flows in te stellen voor jouw webshop? Dat begrijpen wij maar al te goed. Nog wel een belangrijke tip, kijk goed of jouw e-mailcampagnes en opt-ins voldoen aan de GDPR-regels. De gebruiker moet namelijk toestemming geven om benaderd te worden en daarnaast moeten gebruikers zich ten alle tijden kunnen uitschrijven voor jouw e-mails. Hulp nodig bij het instellen van automated e-mail flows? Wij helpen je graag op weg, zodat jij het beste resultaat haalt uit jouw e-mailmarketing campagnes.

Ga terug naar overzicht

Laten we kennismaken.

Ontdek in een vrijblijvend gesprek hoe we samen jouw e-commerce ambities kunnen realiseren.