Ontdek hoe onze SEO-hefboomstrategie de omzet met 250% verhoogde voor Greenfield Fashions
/assets/employees/zarah_wedigify.jpg | Wedigify

E-mailmarketing constultant

Met deze acht tips adverteer je succesvol op Meta

Ook in 2022 is Facebook nog tot steeds één van de grootste social media kanalen wereldwijd. Niets zo gek dus dat miljoenen bedrijven adverteren op Facebook. Het is een perfect platform om gebruikers en specifieke doelgroepen te bereiken op basis van interesses en andere criteria. Hoe je dat het beste doet?

Wij geven je 8 tips om succesvol te adverteren op Facebook.

1. Instellen pixel op website en gebruik maken van advertentiebeheer

Start jij met adverteren op Facebook? Een belangrijke voorwaarde is dat je de Facebook pixel plaatst op je website. Door middel van deze pixel kan namelijk het gedrag van de gebruikers doorgemeten worden die klikken op jouw advertentie. Denk hierbij aan conversies, zoals aankopen en inschrijvingen maar ook page views. Daarnaast kun je op basis van de Facebook pixel ook bieden op resultaten. Met behulp van Tag Manager kun je de Facebook Pixel plaatsen. Heb je nog geen Facebook-account? Maak een business account aan op Facebook en maak gebruik van het advertentiebeheer. In deze omgeving kun je onder andere de advertenties opzetten en specifieke doelgroepen aanmaken.

2. Vind de juiste doelgroep(en) voor je advertenties

Met Facebook ads kun je een specifieke doelgroep creëren die jouw advertenties te zien krijgen. Bijvoorbeeld je eigen klanten. Je kunt dit doen door middel van een doelgroepenlijst waarbij je eenvoudig e-mailadressen importeert uit eigen klantenbestand. De e-mailadressen die matchen met een Facebook-gebruikersaccount zullen de advertentie te zien krijgen. Maar wellicht wil je ook nieuwe klanten bereiken. Op basis van de zelf aangemaakte doelgroepenlijst kan Facebook ook een vergelijkbare doelgroep samenstellen. Dit zijn dus nieuwe profielen die nog niet behoren tot je huidige klantenbestand, maar wel overeenkomsten hebben. Denk aan overeenkomende interesses of gebruikers die werkzaam zijn in een bepaalde branche. Andere opties zijn dat je kunt targeten op basis van websitebezoekers of op basis van locatie of device.

3. Bepaal een accountbestedingslimiet

Zeker als je voor de eerste keer gaat adverteren op Facebook, raden we je aan om een accountbestedingslimiet in te stellen. Door middel van dit afgesproken limiet kom je niet onverhoopt voor ongewenste uitgaven te staan. Je kunt per advertentie een maximum dagbudget instellen en de looptijd van de campagne. Zodra het maximale budget is bereikt wordt de campagne gepauzeerd. Natuurlijk kun je tussentijds het accountsbestedingslimiet ook hoger zetten.

4. Kies voor het type advertentie die past bij jouw campagnedoel

Wil jij meer naamsbekendheid bereiken of juist meer verkopen? Facebook heeft voor verschillende soorten doelen bijpassende advertenties. Ga dus goed na wat je wilt bereiken met een campagne en welke type advertentie daar het beste bij past. Op deze manier zet je doelgericht jouw Facebook-advertenties in.

5. De juiste bodstrategie kiezen

De door jouw gekozen bodstrategie bepaalt hoe Facebook voor jou biedt in de advertentieveilingen. Voor het bepalen van de bodstrategie is het wederom belangrijk om te kijken naar je campagnedoel. Welke conversie is het belangrijkst voor jouw bedrijf? Zodra je dat duidelijk hebt, kun je de juiste bodstrategie kiezen. Je kunt op drie manieren bieden, op basis van uitgaven, op basis van doelen en handmatig. Met de strategie ‘op basis van uitgaven’ kun je je onder andere richten op de hoogste bestelwaarde of het maximaliseren van weergaves. Met bieden op ‘basis van doelen’ bepaal je de kosten per resultaat of waarde die je met je advertentie wilt behalen. Met handmatig bieden bepaal je zelf hoeveel je kunt bieden bij advertentieveilingen.

6. Kiezen voor mobiel adverteren

Het grootste gedeelte van de Facebook gebruikers maakt gebruik van de mobiele app. Mobiel adverteren is dus een belangrijke schakel in het bereiken van een grote doelgroep. Daarom adviseren we om jouw advertentie ook voor mobiel in te schakelen. Let wel op, niet alle advertentiedoelstellingen zijn beschikbaar op mobiele apparaten.

7. Geen gebruik maken van ‘bericht boosten’ en ‘pagina promoten’

Je hebt de optie ‘bericht boosten’ misschien weleens voorbij zien komen bij je organische berichten. Net als de optie ‘pagina promoten’. Facebook adviseert hiermee je berichten of pagina te promoten om meer bereik te creëren. Desalniettemin zullen deze resultaten erg tegenvallen. De instellingen zijn namelijk zo algemeen, dat je niet zo specifiek jouw doelgroep zal bereiken dan wanneer je zelf je advertenties instelt. Zonde van je budget dus!

8. Steek tijd en creativiteit in een goede advertentietekst

Content is key. Naast het bepalen van de juiste doelgroep en bodstrategie, is een goede advertentietekst en afbeelding ook enorm belangrijk. Past deze bij je doelgroep en jouw bedrijf, is het aantrekkelijk en is de call to action duidelijk? Uiteindelijk is de uitstraling en inhoud van jouw advertentie bepalend voor de eindgebruiker. Steek dus voldoende tijd in een goede advertentietekst voor de beste resultaten.

Dit waren onze 8 tips om succesvol te adverteren. Natuurlijk zijn de prestaties van elke advertentie afhankelijk van een hele hoop factoren, zoals het type klant of de branche. Als advies willen we dan ook meegeven, blijf testen, testen en nog eens testen. Uiteindelijk zul je door het adverteren zelf ook een hele hoop te weten komen over het gedrag van jouw doelgroep en welke advertenties het meest in de smaak vallen. Kom je er toch niet helemaal uit en wil jij graag een expert inschakelen om jouw Facebook-advertenties op de rit te krijgen? Stuur ons vrijblijvend een berichtje!

Ga terug naar overzicht

Laten we kennismaken.

Ontdek in een vrijblijvend gesprek hoe we samen jouw e-commerce ambities kunnen realiseren.