E-mailmarketing constultant
Google Analytics 4: alles wat je moet weten
Wat is Google Analytics 4 en wat is er anders?
Het grootste verschil tussen Google Analytics 4 en de huidige Universal Analytics is de manier waarop data wordt gemeten op je website. In de huidige UA-omgeving wordt er gemeten aan de hand van page views, sessies en gebruikers. Google Analytics 4 werkt op basis van gebeurtenissen, oftewel ‘events’. Bij elke gebeurtenis wordt er door middel van parameters informatie door gegeven aan Google Analytics. Hiermee is de bounce rate, sessieduur en de tijd op pagina verleden tijd. De volledige focus gaat naar een event-driven-model, waarbij er gekeken wordt naar het gedrag van de gebruiker in de vorm van gebeurtenissen. Het gaat dus niet meer om hoeveel mensen kijken, maar om waardevolle interacties richting conversie.
Meten van nog meer gebeurtenissen in Google Analytics 4
Wellicht meet je nu ook al gebeurtenissen op je huidige website, zoals downloads, aankopen en nieuwsbriefinschrijvingen. Maar Google Analytics 4 meet nog meer diepgaandere gebeurtenissen. Zoals de scrolldiepte (ideaal voor one page websites) en video-engagement. De gebeurtenissen in GA4 zijn opgedeeld in vier soorten, namelijk:
- Automatische gebeurtenissen
- Gebeurtenissen voor verbeterde meting
- Aanbevolen gebeurtenissen
- Aangepaste gebeurtenissen
Automatische gebeurtenissen
Zodra je Google Analytics 4 instelt voor je website, worden er standaard al een aantal gebeurtenissen gemeten, zoals:
- First_visit: de eerste keer dat een gebruiker jouw website bezoekt;
- Page_view: de pagina die de gebruiker bezoekt;
- Session_start: zodra een gebruiker op je website landt begint een sessie. Na 30 minuten inactiviteit begint er een nieuwe sessie;
- User_engagement: wanneer een gebruiker minstens 10 seconde op jouw website besteed. Deze automatische data kan niet verwijderd of uitgezet worden en vormen de basis van Google Analytics 4.
Verbeterde meting
Naast de automatische gebeurtenissen, biedt GA4 ook de optie voor ‘Verbeterde meting’. Met verbeterde meting kun je nog meer interacties meten, zoals scrolls, uitgaande klikken, zoeken op de website, video-engagement en bestandsdownloads. Hiermee ontvang je dus automatisch nog meer informatie over het gedrag van de gebruiker. Deze data kun je overigens wel naar wens aan- of uitzetten.
Aanbevolen gebeurtenissen
Met ‘Aanbevolen gebeurtenissen’ kun je zelf waardevolle gebeurtenissen instellen. Dit doe je aan de hand van vooraf gedefinieerde parameters en namen die door Google zijn aanbevolen. Google biedt deze aanbevolen gebeurtenissen branche gerelateerd, maar ook algemene aanbevolen gebeurtenissen. Zo kun je bijvoorbeeld het event ‘generate_lead’ gebruiken in de e-commerce branche voor het doormeten van leads die bijvoorbeeld een klantaccount aanvragen.
Aangepaste gebeurtenissen
Maar voldoen bovenstaande gebeurtenissen niet aan de events die jij graag wilt meten? Dan kun je gebruik maken van aangepaste gebeurtenissen. Deze kun je zelf instellen door bijvoorbeeld Google Tag Manager te gebruiken. Let wel op, in een Google Analytics 4 property mag je maximaal 500 aangepaste gebeurtenissen toevoegen. Tip: je kunt de Google Doelmigratie Tool gebruiken om je huidige Universal Analytics-doelen over te zetten naar Google Analytics 4 conversiegebeurtenissen.
Google Analytics 4 instellen? Start nu al
Een ding is zeker, Google Analytics 4 komt eraan en zal UA-analytics volledig overnemen. Ons advies is dan ook om nu al te starten met het verzamelen van data en Google Analytics 4 te implementeren voor jouw website of webshop. Hoe eerder je de data verzamelt, hoe makkelijker het is om, na 1 juli 2023, data te vergelijken met het jaar ervoor. De data in je huidige UA-analytics account zal namelijk na ingang van GA4, nog maximaal 6 maanden bewaard worden volgens Google.
Google Analytics 4 voor webshops
Voor een eenvoudige website kun je aan de hand van Tag Manager vrij eenvoudig een GA4 property aanmaken. Maar voor een geavanceerde webshop kan dit wat complexer zijn. Hoe ingewikkeld het is, is ook afhankelijk van welk e-commerce platform je gebruik maakt, maar ook van de hoeveelheid gebeurtenissen en doelen die je graag wilt doormeten. Wil jij het instellen van Google Analytics 4 liever aan een expert overlaten? Neem dan contact met ons op!