Conversie optimalisatie in 2022: zo haal je meer uit je webshop Lees verder

Alles wat je moet weten over Google’s Helpful Content update

Google heeft in augustus een nieuwe update aangekondigd, namelijk de Google’s Helpful Content update. Met deze update staat de zoekvraag van de gebruiker en de relevantie van content centraal. Waar voorheen SEO-teksten voornamelijk geschreven werden voor de zoekmachine, wordt er inmiddels door Google steeds meer inhoudelijk gekeken naar de context en relevantie van teksten. Hierbij wordt gekeken of jouw content als beste aansluit bij de zoekvraag van de gebruiker en of het daadwerkelijk voor de gebruiker is geschreven. SEO-teksten krijgen vanaf nu het doel om de gebruiker antwoord te geven op zijn of haar zoekopdracht. Hoe beter jouw content voldoet aan de vraag, des te hoger jouw positie in Google. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Wij geven je tips!

Wedigify

Focus op people-first content

Zoals we hierboven al uitleggen zal de nadruk van deze update liggen op content geschreven voor de gebruiker. Belangrijk dus om na te gaan of jouw huidige content hier nu aan voldoet. Vindt jouw doelgroep wat ze zoeken op jouw website, sluit deze aan bij de zoekvraag en is jouw content van toegevoegde waarde? En nog belangrijker, is jouw content geschreven voor mensen óf voor de zoekmachine?

Om de zoekvraag van gebruikers in kaart te brengen, kun je gebruik maken van zoekwoordentools. In deze tools kun je naast zoekwoorden ook zoekvragen raadplegen. Een andere tip is om in de zoekmachine zelf een term te Googelen, je zult dan vergelijkbare zoekopdrachten zien. Aan de hand hiervan kun je de zoekvraag in brede zin in kaart brengen en deze verwerken in je teksten of via rich snippets, mits je hierop een relevant antwoord kunt geven die aansluit bij jouw diensten of producten.

Vermijd clickbait

We kennen misschien allemaal wel een website die SEO-teksten plaatst puur om hoog te ranken, maar eigenlijk inhoudelijk niet voldoet aan de zoekopdracht. Met de Google Helpful Content update zullen websites die dit doen, juist gaan dalen in positie. Het zal namelijk in je nadeel werken als je teksten schrijft waar jouw website of assortiment niet aan voldoet. Google hecht vanaf nu steeds meer waarde aan websites die daadwerkelijk een relevant antwoord kunnen geven op de zoekvraag. Belangrijk dus om te stoppen met clickbait in meta-titles, meta-descriptions en in SEO-teksten.

Word contentexpert in je branche

Aansluitend is het belangrijk om enkel teksten te schrijven waar je expertise ligt. Word binnen jouw branche de expert. Voorzie in relevante en vernieuwende informatie die aansluit bij de zoekvraag. Hoe meer je gericht bent op een niche of hoofdonderwerp, hoe meer je gezien wordt als expert. Schrijf dus waardevolle teksten, die niet zozeer voldoen aan de ‘SEO regels’, maar die juist passen bij je doelgroep. Op deze manier zal jouw website of webshop hoger ranken in Google.

Lancering Google’s Helpful Content Update

De Helpful Content update is inmiddels gelanceerd. Dat betekent werk aan de winkel. Kom je er toch niet uit en heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van de zoekvraag van jouw doelgroep of het schrijven van goede SEO-teksten? Stuur ons vrijblijvend een berichtje. Wij helpen je graag!

Aan de slag gaan met google’s helpful content update?

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om jouw bedrijf te laten groeien. Wij hebben alles in huis om dit mogelijk te maken. Zin om eens te sparren? Wij maken graag kennis met jouw ideeën en online uitdagingen.

Marc van Willigen
E-commerce specialist
Wedigify

Ook online groeien?

Wij maken graag kennis met jouw ideeën en online uitdagingen.

Maak een afspraak
W Hoe kunnen we je helpen?