Ontdek hoe onze SEO-hefboomstrategie de omzet met 250% verhoogde voor Greenfield Fashions
/assets/employees/patrick_wedigify.jpg | Wedigify

SEO-consultant

8 veelgemaakte SEO-fouten en zo los je het op!

Ranken op positie 1 in de zoekresultaten? Zo makkelijk is dat nog niet. SEO is een tijdrovende klus, maar wel essentieel om een plekje te bemachtigen op de eerste pagina van de zoekmachine. Dat zien veel bedrijven dan ook in. Ben jij bezig om een website te optimaliseren voor SEO? Lees dan eens door onze 8 veelgemaakte SEO-fouten en pak onze gratis tips mee om jouw pagina’s nog beter te laten ranken in Google.

H1 en H2 titels worden niet juist ingezet

Een veelgemaakte fout is dat H1 en H2 titels niet op de juiste manier worden gebruikt. De H1-titel is de meest belangrijke titel op de pagina. Zoekmachines gebruiken de H1, H2, H3 en H4 titel om beter te begrijpen waar de pagina over gaat. De H1 is de hoofdtitel en daarna volgen de H2-titels. De H1 titel mag maar één keer op de pagina gebruikt worden en de H2 titel meerdere keren. De H3 en H4 titel zijn niet verplicht, maar kunnen als extra subtitel gebruikt worden onder de H2 titel. Belangrijk is dus om na te gaan of elke pagina op je website één unieke H1 titel heeft en of deze het belangrijkste zoekwoord bevat. Is dat het geval? Kijk dan ook eens naar je H2-titels. Bevatten deze relevante zoekwoorden? Voeg deze dan toe. Stel er wordt veel gezocht op ‘zwarte dames tas met laptopvak’. Maak hier dan gebruik van in je H2. Of misschien maak je nog geen gebruik van H2-titels, neem deze dan op in je SEO- tekst.

Niet-relevante zoekwoorden gebruiken

Wat we vaak voorbij zien komen, is dat er zoekwoorden worden gebruikt waar eigenlijk niemand op zoekt. Een pagina optimaliseren aan de hand van niet-relevante zoekwoorden heeft voor SEO geen enkel nut. Je kunt twee dingen doen. Kijk eens naar de gerelateerde zoekwoorden, zijn er alternatieve zoekwoorden op het zoekwoord wat je nu gebruikt. Wat voor jou als expert misschien klinkt als een logisch focus zoekwoord, kunnen gebruikers een hele andere zoekterm gebruiken. Gebruik in dat geval het zoekwoord met de meeste zoekvolume en relevantie voor jouw website. Aan de hand van SEO-tools als Ahrefs, Semrush, Screaming Frog of de gratis Google zoekwoordplannertool kun je gemakkelijk deze zoekwoorden inzichtelijk krijgen. Maar is ook dit niet het geval? Sla deze pagina dan over voor SEO-optimalisaties.

Dubbele content op je website

Een ander veelvoorkomende SEO-fout is dubbele content op een website. Duplicate content kan ervoor zorgen dat jouw pagina’s erg laag ranken in de zoekmachine. Google weet namelijk niet welke pagina de hoogste relevantie heeft en zo zullen de pagina’s minder hoog in de zoekresultaten getoond worden. Waar je naar toe wilt, zijn unieke pagina’s zonder dubbele content. Waar je op moet letten:

Dubbele SEO-teksten Het schrijven van SEO-teksten is een hoop werk, maar kopieer/plak deze teksten nooit op meerdere pagina’s. Dat zou zonde zijn van je werk. Ook dubbele H1’s en H2’s zijn een no-go. Elke pagina wil je optimaliseren aan de hand van bijbehorende zoekwoorden. Door het over-optimaliseren en het plaatsen van dubbele teksten en titels op meerdere pagina’s, zijn de pagina’s niet meer uniek.

Dubbele meta-gegevens Ook vaak vergeten is het optimaliseren van meta-gegevens. De meta-gegevens bestaan uit een meta-title en meta-description. Maak deze ook voor iedere pagina uniek. Zodat je niet twee of meerdere pagina’s krijgt met exact dezelfde meta-title en meta-description.

Kun je niet voorkomen dat twee pagina’s inhoudelijk toch veel op elkaar lijken? In dat geval kun je een canonical plaatsen voor de pagina waarvan jij wilt dat deze getoond wordt in de zoekmachine. Op deze manier weet Google dat deze pagina het meest relevant is.

Onduidelijke interne linkstructuur

Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat zoekmachines de website goed kunnen scannen en kunnen begrijpen wat de belangrijkste pagina’s zijn. Dat betekent dat een nette URL-opbouw essentieel is. Belangrijk hiervoor is om een duidelijke hiërarchie op te bouwen. Welke hoofdcategorieën zijn er en welke subcategorieën komen daaronder. Heb je dat op orde? Ga dan aan de slag met toevoegen van linkjes in je SEO-teksten, zodat de pagina’s onderling naar elkaar linken. Link hierbij naar de belangrijkste pagina’s en het liefst pagina’s die ook SEO geoptimaliseerd zijn. In de anchor-tekst plaats je dan het relevante zoekwoord. Bijvoorbeeld: Ook rugzakken zijn ideaal voor op reis in plaats van bekijk hier de rugzakken.

Afbeeldingen niet geoptimaliseerd

Ook wordt vaak vergeten om afbeeldingen te optimaliseren voor SEO. Zo komt het vaak voor dat een afbeelding de naam image_12.jpg heet. Niet heel gunstig voor je rankings. Want wist je dat jouw afbeelding met een goede optimalisatie ook hoog kan ranken in Google Afbeeldingen? Dit kan voor extra verkeer zorgen naar je website. Dit zijn de twee meest gemaakte fouten:

Niet-geoptimaliseerde alt-tekst De alt-tekst wordt gebruikt om uit te leggen wat op de afbeelding te zien is. Niet alleen heel handig voor gebruikers als bijvoorbeeld de pagina wordt voorgelezen, maar ook voor zoekmachines om de afbeelding te ‘begrijpen’. Belangrijk is dus om de afbeelding te beschrijven aan de hand van relevante zoekwoorden.

Afbeeldingen zijn te groot en te zwaar Ook te zware of te grote afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat jouw pagina lager rankt. Page speed is voor Google (en je gebruikers) ontzettend belangrijk en speelt dus ook mee in jouw rankings. Maak afbeeldingen dus niet te zwaar en ook qua afmetingen op het juiste formaat.

404 fouten op pagina’s

Link jij vanuit teksten naar pagina’s die niet meer bestaan of waarvan de URL niet klopt? Dan krijg je een 404-pagina, oftewel een ‘dode pagina’. Zonde voor je SEO, maar ook vervelend voor de gebruiker. Los 404-fouten daarom zo snel mogelijk op. Hoe? Spoor allereerst de 404 link op. Veel SEO tools, waaronder Ahrefs, genereren rapporten waar je een overzicht krijgt van de 404’s URL’s en op welke pagina deze gevonden zijn. Link gevonden? Vervang de link met de nieuwe link. Een andere optie is om een redirect aan te maken naar de juiste pagina. Let overigens wel op met redirects plaatsen. Te veel redirects kunnen een website trager maken. Geef daarom de voorkeur op je website zelf om oude links te vervangen door de nieuwe link in plaats van te redirecten.

Niet mobiel vriendelijk

De mobiele toegankelijkheid van jouw website speelt voor SEO ook een belangrijke rol. Google hecht veel waarde aan een mobielgebruiksvriendelijke website. Hierbij wordt onder andere gelet op het responsive design, zoals het lettertype, buttons en klikelementen. In Search Console kun je in het rapport ‘gebruiksgemak op mobiel’ de status van je website bekijken of probeer de Google mobielvriendelijke test.

Slechte pagespeed score

Ook pagespeed is een belangrijke pijler voor Google en heeft wel degelijk invloed op jouw rankings. Hoe sneller en gezonder jouw website, hoe beter voor jouw positie in Google. Naast dat het belangrijk is voor SEO, is het natuurlijk ook voor de websitebezoekers prettig als je website snel laadt. Aan de hand van Google Pagespeed Insights of tools als Lighthouse kun je de snelheid van je website inzichtelijk krijgen en mogelijke issues opsporen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je afbeeldingen te zwaar zijn of dat elementen traag inladen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?

Dit waren de meest voorkomende SEO-fouten. Maar er kunnen natuurlijk ook andere fouten voordoen waardoor jouw website laag rankt. Lukt het jou met behulp van bovenstaande tips niet om jouw posities in Google omhoog te krijgen? Laat het ons weten. Aan de hand van een SEO-check kijken wij graag met je mee en stellen wij een rapport op met verbeterpunten en aanbevelingen.

Ga terug naar overzicht

Laten we kennismaken.

Ontdek in een vrijblijvend gesprek hoe we samen jouw e-commerce ambities kunnen realiseren.