Redirects instellen
Een nieuwe website of verhuis je hem? Dan wil je natuurlijk het verkeer van je oude website doorverwijzen naar je nieuwe website. Dat gaat namelijk niet automatisch goed. Pagina’s krijgen een andere URL-opbouw of misschien is je domeinnaam wel veranderd. Met behulp van een redirect kun je het verkeer doorverwijzen naar je nieuwe domein of juiste pagina’s. Bij een nieuw domein kun je redirects instellen op serverniveau via jouw hostingpartij. Bij pagina’s kun je gebruikmaken van een 301 permanent redirect. Hierbij geef je aan dat de doorverwijzing permanent is en draag je de waarde van de oude pagina over naar de nieuwe. Afhankelijk van de situatie stel je dus redirects in op domeinniveau of de pagina’s die een vernieuwde URL hebben. Zo landen gebruikers succesvol op jouw nieuwe website.
Het instellen van redirects is niet alleen belangrijk voor je directe verkeer, maar ook voor je organische verkeer. Als het goed is wordt nu nog in Google jouw oude website of oude pagina’s geïndexeerd en deze getoond in de zoekresultaten. Door middel van redirects kun je de gebruikers die daarop klikken doorsturen naar je nieuwe website of pagina. Zo voorkom je 404 pagina’s en een daling in jouw rankings.
Verder zijn redirects ook toe te passen om non-www door te sturen naar www. Jouw nieuwe website kan vindbaar zijn zonder ‘www’ voor je domeinnaam en met. Kies welke versie je voorkeur heeft en stel een redirect in, zodat er één versie bereikbaar is en door Google geïndexeerd kan worden.
Zorg voor een sitemap.xml en robots.txt bestand
Door middel van een XML sitemap laat je zoekmachines weten uit welke belangrijke URL’s jouw website bestaat. Zoekmachines kunnen dit bestand crawlen en hierbij deze pagina’s indexeren en opnemen in de zoekmachine. Een sitemap kun je zelf genereren met behulp van een tool. Zodra je de sitemap hebt gemaakt, hoef je deze alleen nog te uploaden op je website en in te dienen bij Google Search Console. Ook een goed robots.txt bestand is onmisbaar, in dit bestand geef je aan welke pagina’s wel of niet geïndexeerd mogen worden. Pagina’s die je niet geïndexeerd wilt hebben zijn bijvoorbeeld een betalingspagina of een accountomgeving. Door middel van het robots.txt bestand voorkom je dan ook dat je crawlbudget niet besteed wordt aan onnodige pagina’s. Daarnaast geef je in dit bestand aan hoe snel de website geïndexeerd mag worden, dit met het oog op het voorkomen van overbelasting van de server. In Google Search Console kun je controleren of je website op de gewenste manier wordt geïndexeerd.
Meld de website aan bij Google Search Console
Een verhuizing van je website kun je doorgeven via Google Search Console. Search Console is een handige (gratis) tool die je voorziet van allerlei informatie over je website. Met Search Console kun je jouw pagina’s sneller laten indexeren, sitemap indienen, mobiele toegankelijkheid controleren, organische prestaties bekijken en mogelijke siteproblemen opsporen. Meer over Google Search Console lees je in onze blog
‘Zo zet je Google Search Console in om SEO te verbeteren’.
Koppel Google Analytics met je website
Natuurlijk wil je ook weten hoe vaak jouw nieuwe website wordt bezocht en wat het gedrag is van jouw gebruiker. Met behulp van Google Analytics kom je daar snel achter. Maar het is dan wel belangrijk om jouw website te koppelen met Google Analytics. Dit kun je zelf doen door de trackingcode te plaatsen via Tag Manager of via de back-end van je website. Maak jij al gebruik van Google Analytics? Voeg dan een annotatie toe in de data bij de datum van de livegang. Zo kun je op een later moment makkelijker de data vergelijken en de voortgang analyseren van je nieuwe shop.
Voorkom dode links
404 pagina’s kunnen ontstaan vanuit de zoekmachine als je geen redirects instelt, maar ook op je website kunnen in SEO-teksten of blogs dode links ontstaan. Als je jouw content overplaatst van jouw oude website naar je nieuwe website, zullen er wellicht linkjes in jouw teksten zijn ontstaan die niet meer werken in de huidige setting. Check dus goed de website en SEO-teksten op dode linkjes. Dit kun je handmatig doen of snel via een tool als Ahrefs.
Mobiele toegankelijkheid
Vergeet ook niet de mobiele toegankelijkheid van jouw website te checken. Een groot deel van jouw gebruikers komt misschien wel vanaf mobiel op jouw website. Kijk daarom goed naar het mobiele design, zoals de grootte van het lettertype, de uitlijning van banners en de algehele gebruiksvriendelijkheid.
Final check: werkt alles op jouw website
Als laatste stap is het verstandig om jouw hele website voor livegang nog eens door te lopen. Werkt alles naar behoren, de knoppen, de formulieren en de check-out. Uiteindelijk wil je dat de klant zonder al te veel gedoe zijn of haar bestelling kan plaatsen. Kijk hierbij ook naar de pagespeed, een langzame website kan ervoor zorgen dat men afhaakt. Test dit dus altijd goed door, ook op verschillende devices.
Ben jij klaar voor livegang?
Aan de slag! Belangrijk is om bovenstaande checklist nog eens door te lopen voor livegang. Zo zorg jij er in ieder geval voor dat jouw nieuwe website toegankelijk, vindbaar en gebruiksvriendelijk is. Heb je toch nog vragen of hulp nodig bij het lanceren van jouw nieuwe website? Stuur ons een berichtje, wij helpen je graag met een succesvolle lancering!